خواص قهوه

espresso-1در مورد قهوه و خواص آن بیشتر بدانید . . .

قهوه‌ی اسپرسو، یک قهوه‌ی بسیار تلخ و تیره است که با عبور پر فشار آب داغ از میان دانه‌های قهوه‌ی آسیاب شده تهیه می‌شود. نوشیدن اسپرسو با افزایش سطح انرژی و کاهش موقت گرسنگی همراه است، و به شما کمک می‌کند که وزن کم کنید! این اثرات، بخاطر وجود کافئین در قهوه است. تا زمانیکه به اسپرسو شکر یا خامه اضافه نکنید، یک نوشیدنی کم کالری محسوب می‌شود. اسپرسو در هر ۳۰ گرم، تقریبا ۳ کالری دارد!
افزایش سطح انرژی
اکثر برنامه‌های موفق کاهش وزن، هم شامل محدودیت در مصرف کالری‌ها هستند، و هم شامل افزایش فعالیت فیزیکی. این ترکیب، باعث کسر کالری و در نتیجه منجر به از دست دادن وزن می‌شود. با توجه به مقاله‌ای که در جولای ۲۰۱۳ در مجله‌ی “Nestle Nutrition Institute Workshop Series” منتشر شد، مصرف کافئین به مقدار متعادل، باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود، و عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد.

Green-coffee-soren طولانی‌تر یا با شدت بیشتر، باعث سوزاندن کالری بیشتر در هر تمرین می‌شود، و در نتیجه وزن بیشتری از دست می‌دهید. بنابراین نوشیدن یک جرعه اسپرسوی حاوی کافئین قبل از تمرینتان، ممکن است مزایای کاهش وزن بهمراه داشته باشد.
ممکن است نوشیدن اسپرسو، اشتهای شما را نیز کاهش دهد و باعث شود که کالری کمتری مصرف کنید. با توجه به مطالعه‌ای که در ژوئن ۲۰۱۳ در مجله‌ی چاقی منتشر شد، مصرف متعادل قهوه بصورت روزانه در افراد چاق و دارای اضافه وزن، کالری مصرفی در وعده‌ی غذایی بعدی و کل کالری مصرفی روزانه را کاهش داد.
این نتایج هنگامی‌بدست آمد که این افراد در هر روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان، ۳ تا ۶ میلی‌گرم کافئین از قهوه مصرف کردند. با توجه به پایگاه داده‌ی USDA، ۳۰ گرم اسپرسو تقریبا ۶۴ میلی‌گرم کافئین دارد.
اثرات ترموژنیک (سوزاننده‌ی چربی)
مصرف کافئین اسپرسو ممکن است تولید گرما در بدن شما را کمی افزایش دهد. این افزایش تولید حرارت بدن، ممکن است باعث افزایش کالری سوزی اندکی شود. با توجه به مقاله‌ای که در مجله‌ی تغذیه‌ی بالینی آمریکا منتشر شد، مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین، باعث سوزاندن حدود ۸۰ تا ۱۵۰ کالری در روز می‌شود.
مطلب مرتبط:
راه‌های طبیعی برای افزایش انرژی
اگرچه این تعداد کالری زیاد نیست، اما می‌تواند به مرور زمان روی هم جمع شود. سوزاندن ۸۰ کالری اضافه در هر روز، باعث کاهش حدود ۴ کیلوگرم وزن در هر سال می‌شود.
نمی‌دانم شنیده‌اید یا نه؛ می‌گویند ابوعلی سینا برای درمان افسردگی از قهوه استفاده می‌کرده. در درمان افسردگی‌های خفیف می‌گفته دانه‌های قهوه را بو کنید و در درمان افسردگی‌های شدید‌تر، خود قهوه را توصیه می‌کرده.
جالب است؛ چون الان هم داروهای ضد افسردگی (فلوکستین، سیتالوپرام و …) مکانیسمی مشابه کافئین موجود در قهوه دارند.

Health_effects_of_caffeine.svg_
کافئین دقیقا در بدن چه‌کار می‌کند؟
افزایش سروتونین:
کمبود سروتونین اصلی‌ترین عامل افسردگی و خستگی‌های روحی است. قهوه با بالا بردن سطح سروتونین می‌تواند باعث آرامش و سرخوشی روحی-روانی شود.
افزایش سطح آدنوزین:
مهم‌ترین تاثیر قهوه به‌خاطر همین است. با بالا رفتن آدنوزین کمتر احساس خستگی می‌کنیم و نیازمان به خواب به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.
بالارفتن سطح و فعالیت استیل‌کولین:
با بالا رفتن سطح استیل‌کولین، قهوه می‌تواند قدرت عضلات بدن و از آن مهم‌تر حافظه را افزایش دهد. با قهوه، بیشتر می‌توانید فکر کنید.
بالا رفتن دوپامین در مغز:
بدین وسیله، قهوه باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر می‌گردد. علاوه بر این خلق و خو را بهتر می‌کند و طول عمر سلول‌های مغزی را بالا می‌برد.
بالا رفتن سطح کورتیزول:
به طور کلی توصیه می‌شود در مواقعی که در شرایط استرس‌زا به سر می‌برید٬ کمتر قهوه بخورید. چرا که در این شرایط، کورتیزول به خودی خود بالاست و خوردن قهوه، حال‌تان را بدتر می‌کند.
خواص آنتی‌اکسیدانی:
قهوه اثر آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد. به همین خاطر می‌تواند از امراض قلبی و سرطان پیشگیری کند. علاوه بر این گفته می‌شود که سردردهای میگرنی را در طولانی مدت به شدت کاهش می‌دهد.

نوشته های مرتبط

جوابی بنویسید